تاريخوعي

عثمان احمد عثمان: طريق الملايين || ح2

لما أحوال شركة عثمان استقرت، شاف عثمان ان ده الوقت المناسب عشان زي ما بيقولوا كدا يكمل نص دينه ويتجوز وده حصل بالظبط سنة 1948.

والمفارقة هنا ان هو وابراهيم وحسين اخواته اتجوزوا 3 اخوات هما كمان  اخوات ولاد اتجوزوا 3 اخوات بنات وحاجة يعني اللهم صلي على النبي.

وكأنه مشهد من مسلسل عبد الغفور البرعي نزل البشمهندس عثمان يوم الصباحية شركته زي ما بيعمل كل يوم!

قد يهمك: عثمان احمد عثمان: الخروج من المستنقع || ح1

حياة بسيطة

راجل عملي وبسيط!

حتى بيت الزوجية كان بيت عادي .. كان هو نفس البيت اللي اتربى فيه في اسماعيلية .

ورغم انه كان قدام زوجته صاحب شركة مقاولات إلا انه بيحكي ان زوجته عمرها ما طلبت منه أي حاجة زيادة عن اللي بيقدموا ليها.

الأسرة كانت كلمة السر اللي ليها مفعول السحر عند مؤسس المقاولون العرب.

الصدمة تقوي ماتكسرش

وبعد زواج عثمان بسنة واحدة جات له مكالمة كانت تاني صدمة له بعد موت أمه ..

لما عرف ان اخوه ابراهيم المعيد في هندسة القاهرة مات ..

رائج :   10 أخطاء شائعة عن فيروس الكورونا || Covid-19

حاول يتمالك نفسه لكنه بيحكي انه اتهز وقعد فترة طويلة مش قادر يصدق انه فقد أمه واخوه اللي كان مش بس اخوه لكن كمان كان مستشاره في كل حاجة يعملها في المقاولات بحكم موقعه كأستاذ جامعي في كلية الهندسة .. ومؤلف لكتب مهمة في الهندسة الوصفية .. وسكرتير نقابة المهندسين!

وبرضو كانت الأحزان سبب ان بشمهندس عثمان يدخل في شغل كتير وينجح اكتر عشان يكون نجاحه عزاء لفقدان الحبايب اللي كانوا بيحلموا انه يكون حاجة كبيرة في المستقبل ..

ده خلاه يدخل في مناقصات مقاولات في مدارس ومصانع ومباني مؤسسات مختلفة لحد ما خد قرار في الخمسينات انه يجرب يسافر يشتغل في السعودية!

المشكلة انه قبل السفر لما راح سفارة السعودية في القاهرة مكانوش هناك يعرفوه ..

ولما دخل مقر السفارة ومعاه إعلان لشغل مقاولات كان قراه وراح بيه عشان ياخد التأشيرة وينفذ العملية دي في السعودية كان الرد انك مقاول مش معروف ولازم يكون لك سابقة أعمال معروفة!

طريق المليون يبدأ بخطوة

رجع عثمان وعمل ملف محترم بكل سابقة أعماله في القاهرة واسماعيلية والسويس ولما اتطلعوا في السفارة على الملف ده وافقوا وعملوله تأشيرة ..

رائج :   بناقص واحد || من كتابات د : أحمد خالد توفيق

وسمحت له السلطات المصرية يدخل المطار ب 130 جنيه بس يظهر الموضوع ده من زمان بقى أول لما وصل السعودية خد أول درس محترم لما سواق التاكسي هناك ضحك عليه وفك له الجنيه المصري ب 7 ريال سعودي .. رغم ان سعر الجنيه وقتها = 11 ريال سعودي (الريال السعودي الآن = 6.55 جنيه مصري ! )

لما وصل السعودية كانت وزارة الدفاع السعودية عندها في الوقت ده عملية مقاولات كبيرة ومحتاجة انها تتنفذ بأسرع وقت ..

وبدأ عثمان يجهز نفسه للعملية دي وقابل الأمير مشعل وزير الدفاع السعودي وقتها وأطلعه على الرسومات الهندسية ورؤيته للمشروع ده واتفقوا على تفاصيل الشغل.

كانت المشكلة قبل التنفيذ في الفلوس .. عثمان شرح للأمير مشعل ان فلوسنا كلها في القاهرة، واحنا مش مسموح لنا في القانون المصري نحول عملتنا للعملات التانية ونسافر بيها .. فالأمير مشعل استوعب المسألة وأمر بصرف 30% من قيمة العملية ..

وتم تنفيذ كل تفاصيل العملية على أكمل وجه .. وكان آخر حاجة يتصورها عثمان ان العملية دي هتكون طريقه للملايين!

رائج :   علي العفيفي || أول لص تائب يطبق شرع الله بقطع يديه الإثنين

لذة النجاح

بعد ما عثمان سلم المشروع لوزارة الدفاع هناك ، وراح يقابل الأمير مشعل لقاه قاعد في أوضة مليانة كميات كبيرة من الفضة أمر بصرفها الأمير مشعل على أساس دي تمن عملية المقاولات، وزيادة عليهم مكافأة لعثمان احمد عثمان على شغله اللي نفذه ولا كأنه تنفيذ شركة أجنبية!

عثمان احمد عثمان بيحكي انه مكنش قادر يشيل هو وزمايله كل أشولة الفضة دي!

بيقول ان المشهد ده عمره ما ينساه .. مشهد ساحر يخليك تستطعم قيمةكل جهد بتبذله عشان تنجح في البيزنس بتاعك .. وطلب من الأمير مشعل

ان وزارة الدفاع السعودية تنقل كل الفضة دي وتتحول لحسابه في البنك ..

واللي هي بقيمة 2 ونص المليون ريال سعودي !

وفورًا يأمر الأمير مشعل بحراسة عسكرية مسلحة تنقل 7 لوري شايلين فلوس عثمان احمد عثمان من الطائف لجدة!

بيحكي بشمهندس عثمان انه ساعتها رفع عينيه للسما وقال يارب سبحانك دنا كنت فقير معيش أي حاجة ، وعامل شهادة فقر في هندسة القاهرة ومش معايا ولا مليم ودلوقتي بقيت من أصحاب الملايين وقوات عسكرية بتحرس فلوسي!

أقرأ المزيد: عثمان احمد عثمان و مشروع بناء السد || ح3

مقالات ذات صلة