متفرقاتمن هنا وهناك

ملخص مسلسل غرفة 207 ونهاية غير متوقعة

النهارده قررت أخدكم في رحلة اّخيرة، مٌرعبة و مظلمة لحد أسرار الغرفة 207 الموجودة في فندق لونا الموجود في مرسى مطروح في مصر..!

أسرار غرفة 207

الموضوع بدأ بضابط عنده ميول سيـ ادية، اسمه “ريكاردو” استغل الحـ رب إللي بتشنها إيطاليا على الصحراء الغربية إللي بتشمل الحدود بين مصر و ليبيا..!

وبدأ يمارس العنـ ف و القتـ ل على الأهالي في المعسكرات هناك، ومكانش فارقله إذا كان اللي بيقـ تله شخص كبير أو طفل صغير، زي ما حصل مع الطفلة الليبية لونا..!

وزي ما حصل، مع عيلة الشابة المصرية الجميلة -ريهام عبد الغفور- وإللي كانت ضحـ ية من ضحـ ايا “ريكاردو” ، وهـ ددته إنها في يوم هتقابله تاني وهتنـ تقم لأهلها،

وفي الوقت ده بيكون الضابط الإيطالي -ألفريدو- هو كمان بيفكر في الإنتقـ ام،

ولما ما تت -لونا- قدامه، مقدرش يستحمل وقرر يعمل مجـ زرة على أرض المعسكر، محدش قدر يهرب منها غير -ريكاردو-

وبيرجع “ألفريدو” إيطاليا بعد الحـ رب ، ولكنهم بيعتبروه خا يـ ن حـ رب، وبيقرروا إعـ دامه، ولكن ألفريدو بيهرب من إيطاليا، وبيرجع لنفس مكان المعسكر الليبي،

ولكن بعد الحـ رب العالمية الأولى تم تقسيم الحدود بين مصر وليبيا من جديد وبقى مكان المعسكر الجديد في نهاية مدينة مرسى مطروح قرب الحدود الليبية الجديدة،

وبيقرر “ألفريدو” وقتها يخلد اسم لونا ويبني على قاعدة المعسكر، فندق جديد جميل،

رائج :   كدبة ابريل … ليه مش شهر تاني ؟؟؟

وجاب -ريهام عبد الغفور- إللي بقت فتاة وحيدة بعد مـ وت أهلها بسبب ريكاردو وشغلها في الفندق،

وبعد فترة، حب ألفريدو ريهام واتجوزها ولكن سعادتهم مكنتش كاملة لأن ريهام مكنتش بتخلف،

ووقتها ألفريدو قرر يشغل نفسه عن موضوع الخلفة؛ ويكبر الفندق ويجيب حد من بلده يشاركه؛ فقرر يجيب صاحبه اللي أنقذه في الحـ رب وهو الخواجة ادريانو مع ولاده الأتنين مايكل وماركو بعد ما مرات أدريانو ما تت..!

ووقتها ريهام اعتبرت مايكل وماركو ولادها..

قد يهمك: قراءة في المسلسل المنتظر “محمد على باشا” ..

طلاسم وسحر أسود

لكن ادريانو عمره ما كان الصديق الوفي اللي بيحب ألفريدو، لأن أدريانو اتعرف في الفندق ، على جماعة مهتمين بممارسة السحـ ر خاصة بعد ما عرفوا التاريخ المرعب لأرض الفندق، واللي كان منهم -سعيد الصواف- وجذبوه معاهم لعالم السحر، وباستخدام كتاب طلاسم أسود..

حاولوا يفتحوا في الغرفة ٢٠٧ ..

معبر بين عالمنا و عالم الجـ ن، علشان يقدروا يسـ خروهم ويتحكموا في الزمن ويستفيدوا من الفجوة ديه بأي شكل، ولما بيعرفوا إن -ألفريدو- بني اّدم نقي ود مه هيساعدهم في فتح الفجوة ديه.

بيقرروا يضـ حوا بيه، ويقدموه كقربـ ان ويزيفوا الحا دثة، كإنه انتحـ ار، لكن الحقيقة الخواجة ألفريدو منتحـ رش، بدليل لما جمال شافه وهو مـدبـ وح، كان بيدور على حد يساعده.

لكن لسوء الحظ إن في لحظة فتح المعبر، كيان شيـ طاني من عالم الجحيم استحوذ على ريهام عبد الغفور، أللي بقت تؤذي الناس من غير ما تحس، ووقتها بيقرر الخواجة ادريانو يخلص منها ويحرق بيها الغرفة 207.

رائج :   لعشاق فيلم تيتانيك Titanic .. فيلمكم المفضل كان مقدر له الفشل الذريع

مـ وت ألفريدو و ريهام، مكنش الهدف منه الإستيلاء على الفندق، بدليل وقتها صحاب الخواجة أدريانو ، قالوله كفاية اللي حصل ونقفل الفندق خالص.

لكن الخواجة “أدريانو طمـ ع في الفندق كمان، وقال إنه هيفضل ماشي زي ما هوّ.

ولكنه قرر يقتـ ل -ريهام- في اليوم اللي حققت حلمها فيه أخيراً، وخلفت ابنها اللي فضلت منتظراه سنين طويلة، وسعيد الصواف قرر وقتها إن أدريانو ميقـ تلش الطفل مع امه،

وقال انه هيتبناه لأنه هو ومراته مكنوش بيخلفوا، لكن روح -ريهام عبد الغفور- إللي كانت متعلقة بابنها جمال وكانت مش عاوزة تسيبه وفي نفس الوقت عاوزة تنتقم من كُل أللي اذوها، اصبحت روح عالقة في الأوضة 207.

ولما -سعيد الصواف- فهم إن روح -ريهام – موجودة ومستمرة في الأذى، كُل ده بسبب سعيها ورا ابنها جمال، بدأ سعيد يكـ ره جمال، ويعتبره السبب في كٌل اللعـ نة..!

قد يهمك:

«لا يُمثل البيوت المصرية».. 7 مشاهد خارجة صدمت الجمهور في مسلسل «سابع جار»

سر البرواز وفجوة الزمن

وبكده الأوضة بقى فيها روح عالقة والمتمثلة في-ريهام عبد الغفور، وفجوة مرعبة بتتحكم في الزمن بين عالمنا وعالم الجـ ن ، والفجوة ديه موجودة تحديداً في البرواز الموجود في الأوضة.

رائج :   قلبي اطمأن … الحقيقة لا

والدليل على وجود الفجوة ديه، إن لما والد الشاب السعودي -سالم- خلاه يقضي ليلة في جبل الجـ ن ، ودخل واحد من الكهوف اللي بيسكنها الجـ ن ، لقى نفسه في الغرفة 207 ..

والفجوة ديه هي إللي خرجت منها الجـ نية “فاتن”، والشيـ اطين اللي كانوا بيؤذوا الناس في الغرفة 207، وكل ما كانت الفجوة بتاخد قـ رابين من سكان الغرفة، كل ما كانت قوتها بتزيد.

أما -ريهام- فقدرت تنتـ قم من كل إللي أذوها، ولكنها مقدرتش تمنع الوجع عن ابنها، رغم إنها حاولت كتير تحذره من كل اللي هيحصل ، ولكن مكنش قادر يفهمها وكان دايماً بيتأخر..!

ولما الغرفة 207، حست بإللي صحاب الفندق ناويين يعملوه فيها، بدأت تستخدم كل البشر إللي شيـ اطين الغرفة استحوذت عليهم – الدكتور سليم/ الست عبير/ الطفل الصغير- علشان يمنعوا إن الأوضة تتحـ رق.

وزي ما الخواجة مايكل خد الحاجات المهمة إللي تخصه برا الأوضة علشان يحميها، لأوضة نفسها أمنت نفسها وخرجت اهم حاجة فيها برا الفندق مع سالم وهي

-الفجوة اللي في البرواز إللي بتتحكم في الزمن-

وطلبت من سالم يدور على كتاب السحر، وكل ده في مقابل خدمة الأوضة قدمتهاله وإنها كشفتله انه هيتعرض لمشكلة مع البوليس في المستقبل ..!

وللأسف بتتخلص الأوضة من عم “مينا” لأنه تعدى عليها وكان ناوي يحـ رقها.

وفي النهاية قدرت الغرفة ترجع جمال، للماضي وتحديداً للسنة إللي بدأت فيها كٌل حاجة، عشان يقدر يمنع كُل إللي حصل وكُل إللي هيحصل..!

فهل يا ترى جمال هيقدر يوقف المستقبل انه يحصل ، ولا المكتوب مكتوب..؟

مقالات ذات صلة